Византија је била вековима велико царство и империја која
је живела у миру и просперитету. Византијско царство је било узор културе и
духовности целом свету. Како је настала Византија и одакле јој име.
Како је Византија добила име?
Уништио га је 196 г. римски цар Септимије Север, а затим и обогатио многим грађевинама, те је од тада Византион познат и под именом Антонинија или Антонинијана (по Августу Антонина).
Константин Велики, син Аурелија Валерија Констанција и
Јелене, васпитаван у Никодимији на Диоклецијановом двору, имао је 18 година
када му је отац унапређен за Цезара. Константин у Диоклецијановиј служби ратује
по Египту и Персији. Војска га је волела и после очеве смрти – прогласе га за
цара 25. јула 306 г. Устао је против Максенција каји је својим насиљем
притиснуо Рим. Слабији од противника, почео је да губи битку и пред сам слом
своје војске, дошао је на помисао да моли помоћ неба. Неверник, у недоумици од
кога да тражи помоћ, замолио је Врховно биће да му помогне. Одједном, у сред
поднева, на ведром небу појави се крст с натписом: “ОВИМ ПОБЕЂУЈ “.
Следеће ноћи Спаситељ се јави Константину Великом и
нареди му да припреми заставу са знаком који му се указао. Заставу је
сачињавао: “златан венац пободен на дршку са монограмом од почетних слова
Христовог имена”. Оваква застава је касније добила назив – “лабарум”.
Константин односи блиставу победу код Милвијског моста,
под зидинама Рима 312г. У Медиолану (данашњи Милан) 313 г. донешен је Законски
акт царева Константина Великог и Лицинија о престанку прогона Хришћана. Тај
“Милански едикт” није прописивао да Хришћанство постаје државна религија, већ
је то увео 380 г. цар Теодосије I Велики.
Уништио га је 196 г. римски цар Септимије Север, а затим
и обогатио многим грађевинама, те је од тада Византион познат и под именом
Антонинија или Антонинијана (по Августу Антонина).
Цариград
Изградња нове престонице на Босфору, која је почела
новембра 324 г. представља највећи градитељски подухват тога времена. Предање
бележи, да је Константин Велики – по савету Анђела – трасирао контуре
престонице првог Хришћанског царства, царства које је најдуже трајало а најмање
спомињано. Од 324 до 330 г. уз огромне напоре, саграђен је нови град. Уз славу
небеских хорова, Константин Велики је 11. маја 330 г. освештао Град.
Име “Константинопољ” није сасвим званично. У ствари, Град
није имао име, него само називе: “Нови Рим“, “Око Васељене“, “Нови Јерусалим”…
.
Назив Цариград, дали су му словенски народи као “Граду
царева” и “Цару градова” .
Символ вере
Цар Константин Велики сазива Први васељенски сабор, којим
и председава 325 г. у Никеји. Усвојено је да је Син “јединосуштан” Оцу – и тако
су положени темељи “Символу вере”.
Константин Велики умире 22. маја 337 г. На Другом
васељенском сабору одржаном у Цариграду 381 г. потврђене су и допуњене одлуке
Првог васељенског сабора и тиме је коначно формулисан “Символ вере”.
Богородица
У време цара Теодосија II одржан је Трећи васељенски сабор у Ефесу 431 г. Сабор проглашава: да је Она која је родила Сина Божијег уистину Мати Божија – односно Богородица. Царица Верина, жена Лава I, саградила је цркву Богородице Халкопратијске у којој ће се до краја 12. века чувати Појас Пресвете Богородице, који се данас налази у Светогорском намастиру Ватопеду.
Син Божији
У Халкидону 451 г., преко пута Цариграда на азијској обали, одржан је Четврти васељенски сабор. На њему је прихваћена догма о двема природама у Христу “недељивим али и неспојивим”. Христос је оваплоћени Син Божији и Логос, једна личност са две природе: божанском – јединосуштан Оцу, и човечанском после оваплоћења – једносуштан са људима.
Византијско право
Владавина Јустинијана I ( 527-565 ) представља најблиставији период Византијског царства. Године 528 цар Јустинијан сазива комисију, која под вођством правника Трибонијана, сажима један Законик са 4.652 прописа римских царева. Друга комисија списе римских правника II-ог и III века, саставља и систематизује у 50 томова. То капитално дело “Зборник грађанског права” (Kорпус Иурис Цивилис) сачувало је римско право.
Јустинијан I, под председништвом васељенског патријарха
Евтихија, сазива Пети васељенски сабор, који је одржан у Цариграду од 5. маја
до 4. јуна 553 г. Иако Рим званично није учествовао, Римска црква је признала
све одлуке Петог сабора.
Цар Ираклије
Часни крст, који су Персијанци однели, цар Ираклије 629
г. враћа из Персије у Јерусалим. Предање каже да је цар понео Крст са Горе
Елеонске ка Голготи у царској одећи и с инсигнијама царског достојанства. У
подножју Голготе задржала га је нека невидљива сила и није могао даље. На
упозорење патријарха Захарија, да је Христос у пониженом стању носио крст, цар
Ираклије скида царске инсигније и наставља даље.
У Ираклијево време је рођен Ислам. Предање је забележило
да је Мухамед прокламовао да ће највећи владар у исламском свету бити онај ко
заузме Цариград. Арапи 638 г. заузимају Јерусалим.
Поштовање Икона
За време цара Константина IV у Цариграду је од 7. новембра 680 до 16. септембра 681 г. одржан Шести васељенски сабор. Како Пети и Шести васељенски сабор нису донели каноне, цар Јустинијан II сазвао је 691-692 нови сабор. Одржан је у истој дворани са куполама (“трулима“) где је одржан и Шести васељенски сабор па је због тога и назван Трулски сабор, а како је оба предходна сабора допунио са 102 канона, назван је Пето-шести сабор.
У Никеји је 24. септембра 787 г. поново почео са радом
Сабор. Последња седница тог, Седмог васељенског сабора, који признаје и источно
и западно Хришћанство, опдржана је 13. октобра 787 г. Сабор је прогласио
поштовање Икона за неизоставну дужност сваког Хришћанина.
Покушај уједињења
Јако Византијско царства ништа није могло годинама
уздрмати што доказује и запис: ”Царица Теодора, регенткиња малолетног Михаила
III (842-867), добро је управљала царством. Када је збачена са власти, оставила
је у државној благајни 33 тоне злата и преко 90 тона сребра “.
Шизма
Крсташи
Мржња према Православљу
Пљачке Цариграда
У Цариграду се до 1204 г. налазила највећа колекција
моштију светитеља и светиња донетих из Свете земље, Сирије и Александрије.
Крсташи су се отимали за њих. Већина реликвија је послата на Запад. Са делом
моштију се трговало и у Цариграду. Венецијански трговци продали су француском
краљу Лују IX Христов трнов венац за 170 хиљада франака. Највећи број
покрадених цариградских светиња сачуван је у Венецији, Ватикану (капела Санцта
санцторум), Амалфију, Лиону, Паризу… Крст царице Јелене су Ђеновљани послали у
свој град, а део лобање Св. Јована Крститеља добио је француски град Амијен. У
Париз је отпремљена Аристотелова “Метафизика“ која је убрзо изгорела. Латини су
до 1209 г. отпремили скоро све Цариградске светиње и драгоцености у Европу.
Када су Латини напустили Цариград после 57 година животарења, град је остао у
рушевинама.
Најезда Монгола
Поново престоница
Улаз Михаила VIII у Цариград личио је на крсни пут.
Испред цара носили су чудотворну икону Богородице Одигитрије коју је сликао
Свети апостол и еванђелиста Лука. Служба је одржана испред Студитског
намастира, а затим је литија отишла у Свету Софију, где се цар захвалио Богу на
великој милости која се на њега излила.
Слабљење царства
Син и наследник Михаила VIII, Андроник II, је крајем 13.
и почетком 14. века занемарио прехрамбену политику, те је Цариград задесила
велика глад. Патријарх Атанасије је тражио од Цара да предузме старе мере
државне контроле над снабдевањем хране. Међутим, Андроник II је био исувише
слаб да предузме радикалне мере.
Стална претња Цариграду постали су бугарски цар Михаило
Шишман (1323-1330) и венецијанска флота. Царство је уздрмано грађанским ратом
између деде и унука, Андроника II и потоњег Андроника III. Цариград, вероватно
никада не би пао, да није било издаје. У ноћи између 23. и 24. маја 1328 г.
Андроник III ушао је у град кроз Романову капију коју су му отвориле присталице
у Граду.
У руке Османлија 1331 г. пада бивша престоница Никеја, а
1337 г. Никомидија (град на Мраморном мору).
Кредити
Царство се нашло у тешкој ситуацији из које су многи
видели излаз у Јовану VI Кантакузину, који се 1341 г. прогласио за цара.
Крунисање није могло да се обави у Светој Софији. Чин крунисања обављен је у
цркви Влахерни. Уместо крунског накита похрањеног у трезору венецијанске
ризнице, Цар је носио лажну стему, а званице су обедовале из бакарног и
глиненог посуђа.
Интелектуална престоница
Половином XIV века судбина царства је зависила од милости
и немилости страних сила, а Османлије су почеле да доминирају на византијској
сцени. Још један рат Царства са Галатом – чији је подстрекач била Венеција –
завршио се поразом. До сукоба на улазу у Босфор дошло је 1352 г. између
венецијанске , шпанске и византијске флоте са једне, и ђеновљанске са друге
стране. Венецијанци су напустили битку, а Галати је стигла помоћ османског емира
Орхана. Сукоб је решен споразумом. Но , свима је било јасно да Византија више
није била надмоћна ни у односу на малу ђеновљанску колонију Галату.
Османлије у Европи
Ударац Венеције
Муратов син и наследник Бајазит I, имао је веће амбиције. Желео је да створи царство које би заменило Византију. Због тога је на
азијској обали Босфора саградио тврђаву “Анадоли хисар”, из које је контролисао
бродове у мореузу. Живот и новац се селе из Цариграда у султанов Адријанопољ
(Једрене).
Венеција не помаже
Срби помажу
Некако тада Тимур (највећи монголски владар после Џингис
– кана) напада Османско царство у Малој Азији. Његови изасланици запрете
Бајазиту да мора вратити Хришћанском цару све земље које је узео од њега.
Уплашен, Бајазит I прекида опсаду Цариграда и пребацује војску у Анадолију.
Битка код Ангоре ослободила је Цариград осам година дуге опсаде. 28. јула 1402
г. султан Бајазит I је заробљен и у ропству умире. Тако Монголи продужавају
живот Византији за пола века. Ипак, Османлије остају у Европи и по запису из 1410
г. било их је више него у Анадолији. После битке код Ангоре настао је рат међу
Бајазитовим синовима. Један од њих, Муса, 1411 г. опседа Цариград, а други син
Мехмед (уз помоћ Византије и Србије), успева да га 1413 г. савлада – и тако
ослободе Цариград.
После именовања сина за савладара, Манојло II се повукао
од вођења државних послова. Сломљен физички и душевно – умро је 21. јула 1425
г. као монах Матија. Јован VIII био је од 1425 до 1448 г. василевс и автократор
Ромеја, а царство му је Цариград с околином и Мореја.
Папина уцена
Расправе и опсаде
Османлије се поново појављују пред Цариградом у јуну 1448
г. са 65 бродова, много људства, ратних справа и оружја. Цариград је опседнут
али није нападнут. Исте године 31. октобра умро је цар Јован VIII Палеолог. Сахрањен
је у манастиру Пантократор. Наследио га је његов брат Константин Драгаш.
Константину XI Палеологу, у Христу верном цару и автократору Ромеја, било је
суђено да испише последње странице Царства Ромеја и својом смрћу стави крст на
Византијски миленијум.
Унија дело Сатане
После литургије у Светој Софији 12. децембра 1452 г. у
присуству цара Константина XI, прочитане су одредбе Фирентинске уније коју је
донео кардинал Исидор (протерани митрополит кијевски који је због своје
унионистичке политике на Западу направио каријеру). Теодор Агалианос записује:
“Та унија беше дело Сатане, она је изазвала срџбу Бога, поделила Цркву, расула
њену децу и потпуно нас уништила. Истину говорећи, она је извор свих наших
осталих несрећа.“
Крај Византије
У поноћ, пуног месеца, 24. маја, месец се помрачио и пуна
три часа Цариград је био у тами. Због пророчанства да ће Град пасти када месец
нестане, Константин XI је наредио да се кроз Град пронесе икона Богородице
Одигитрије, која је била паладиум царства. Изненада у току Литије икона је
испала из свога постоља, а Цариград је захватило јако невреме са пљуском и
градом – те је Литија морала да се прекине. Следећег јутра Град се пробудио у
густој магли, а увече када је магла нестала, мистериозна светлост пењала се
куполом Свете Софије ка крсту на њеном врху.
Освануо је уторак 29. мај 1453 г. на празник Св.
Теодосија. После убитачне топовске ватре и погибије цара Константина XИ –
османске заставе су се залепршале на кулама Влахерне. Касно поподне Мехмед II,
који ће се од тада звати Фатих (Освајач), ушао је у град Константина Великог.
Одсечена глава цара Константина XI побијена на колац на стубу Августеон, а
затим је обишла све муслиманске дворове – како би објавили победу Ислама над
Царством Ромеја. (Магацин напомена: Види текст „Византија или Изгубљено царство
– Рај на Земљи“)
Историчари су 29 . мај 1453 г. означили као прекретницу
историје. Падом Цариграда изгубљено је: “око Васељене“, “Око Хришћанске вере“,
“Нови Јерусалим”, …. град над градовима, понос и најлепши украс – Православно
царство, царство које је најдуже трајалу у историји света. (Магацин напомена:
Види текст „Пад Константинопоља – дан када је завршен Средњи век„)
Орао царства са обала Тибра, кога је Константин Велики
донео на обале Босфора, одлетео је у Православну Русију јер у записима из 1492
г. Москву називају “Нови Рим“. Монах Филотеј написао је московском кнезу
Василију III: “ Знај, најпобожнији царе, да су све царевине православног
хришћанства заједно у твојој царевини: ти си једини цар хришћанин у целом свету
…. Два Рима су пала, али трећи стоји, а четвртог неће бити“.
Православну, византијску духовност, чуваће и носити кроз
векове Васељенска патријаршија, Света Гора и Метеори.
Извор: Башта Балкана
Нема коментара:
Постави коментар