Иво Андрић поред моста Мехгмед-паше Соколовића у Вишеграду |
ДИВ МЕЂУ ГОРОСТАСИМА
Писцима традиционалне орјентације биле
су блиске реалистичке тежње новога покрета, а водећу улогу у књижевном опусу
има Иво Андрић који је свој књижевни рад почео уочи Првог свјетског рата у
духовној клими нове модерне, прошао кроз бурно раздобље послијератног
модернизма да би се најбоље потврдио као мајстор писане ријечи у доба
обновљеног реализма четрдесетих година двадесетога вијека. Духовни и књижевни
коријени су му домаћи, аутохтони: завичајно босанско тло, српска књижевна
традиција, југословенска политичка идеологија његове генерализације. Гледано у
цјелини Андрићево дјело обухвата сљедеће области: поезију, поетско- медитативну
прозу, есејистичко- критичку прозу и наративну (приповијетке и романе). Све што
живот не може да му пружи, велики стваралац надокнађује поезијом. Његова
поезија је наговијестила неке основне, путоказне смјернице.
У нешто више од седамдесет пјесама, колико их је написао, свега је неколико са елементима везаног стиха док су све остале у слободном или у прозном изразу. У раним пјесмама до 1914. године, преовлађују меланхоличне слутње и суморна расположења која у каснијим пјесмама уступају мјесто јасној и прецизној медитацији о смислу живота и неизбјежној смрти. Вук и Његош одиграли су пресудну улогу у његовом стварању, те им је посветио и есеје високе умјетничке вриједности. Књижевна критика је на самом почетку признала и препознала вриједност Андрићевог стваралаштва . Милан Богдановић је рекао да Андрића „чека роман, а можда и драма“.
У нешто више од седамдесет пјесама, колико их је написао, свега је неколико са елементима везаног стиха док су све остале у слободном или у прозном изразу. У раним пјесмама до 1914. године, преовлађују меланхоличне слутње и суморна расположења која у каснијим пјесмама уступају мјесто јасној и прецизној медитацији о смислу живота и неизбјежној смрти. Вук и Његош одиграли су пресудну улогу у његовом стварању, те им је посветио и есеје високе умјетничке вриједности. Књижевна критика је на самом почетку признала и препознала вриједност Андрићевог стваралаштва . Милан Богдановић је рекао да Андрића „чека роман, а можда и драма“.
Посебну пажњу привлачи његово
приповиједање у коме истиче прошлост и њену повезаност са саданошћу. Кључни
појмови његове поетике су легенда и историја, с тим што је легенда примарнија
за приповијетке, нарочито оне раније, а историја добија највише мјеста у
каснијим дјелима, посебно романима. Иако се није ограничио само на Босну, већ
је писао и о другим темама и поднебљима, о Београду између два рата, његовој
окупацији и тешким искуствима дјетињства, доживљај Босне остао је трајна основа
његове слике свијета. Босанско историјско искуство било је полазна тачка у
његовом размишљању о потреби превладавања граница и успостављања мостова међу
људима.
Андрићев роман На Дрини ћуприја је ремек дјело српске прозе.Овај модерни роман – хроника има епско романсијерску форму, а то онемогућава да има један главни лик, једну фабулу и једну ма како сложену идеју. Хроничарско вријеме је интерполирано у епско уз сталне корекције историјских искустава.
Глас свезнајућег приповједача у роману- хроници је глас мирног свједока посматрача који попут неког љетописца биљежи оно што се десило. Заузевши улогу љетописца, приповједач свједочи о различитим догађајима из даље и ближе прошлости и преноси казивање свједока.
Андрићев роман На Дрини ћуприја је ремек дјело српске прозе.Овај модерни роман – хроника има епско романсијерску форму, а то онемогућава да има један главни лик, једну фабулу и једну ма како сложену идеју. Хроничарско вријеме је интерполирано у епско уз сталне корекције историјских искустава.
Глас свезнајућег приповједача у роману- хроници је глас мирног свједока посматрача који попут неког љетописца биљежи оно што се десило. Заузевши улогу љетописца, приповједач свједочи о различитим догађајима из даље и ближе прошлости и преноси казивање свједока.
На Дрини ћуприја спада у најскладнија
дјела српске књижевности, а то се огледа у како у равни збивања, у начину како
је повезана општа и локална историја,колективна и индивидуална судбина народа у
касаби, тако и у равни значења између историјске, психолошке и метафизичке
димензије дјела.
Андрићев стил карактерише јасност израза
и одсуство метафоре у односу на мирно и једноставно казивање. Свака његова реченица
је испитана, одмјерена, провјерена и са крајњом обазривошћу „пуштена
у свијет“. Андрић не захвата грађу у комаду, у маси, већ је обуздава,
распоређује и слаже у мозаичне детаље, епизоде, не умањујући тиме њену
засићеност животом.
ЈАСНОСТ СТИЛА КАО МИСТЕРИЈА
Његова прича никад не започиње бучно и
драматично. Снага логике и моћ маште у себи чини његов стил довршеним, дакле,
тачним и прецизним, што значи истинитим и у исти мах једноставним.
Јасност стила је једна врста мистерије. Живот
улази у тај стил као што тај стил битно даје том животу обличје и смисао. Андићев
опис задивљује богатством и прецизношћу чулних
слика. „Његови описи су такве природе да имамо утисак да се оно сто је описано
готово може видети и опипати“, рекао је Милош Бандић.
Поређење у приповиједању заузимо главно
стилско обиљежје. Његова поређења нијесу ни звучна, ни лирска ни нарочито
зивописна, али зато ђелују пластицно и опипљиво. Његова приповједачка ријеч
духовно зрачи када говори и о трагичним догађајима. Тим поводом је Исидора
Секулић указала да Андрићеву прозу „читамо са оним чудним дрхтајем од којег
нико од нас не бежи, и са дрхтајем од којег нам је уз правог песника и у паклу
добро“.
Романом На Дрини ћуприја‚ као највећом
епском формом, српска књижевност је закорачила у свјетску, о чему свједочи
Нобелова награда коју је добио. На тај начин Андрићево дјело је шездесетих година
двадесетога вијека стекло широк међународни углед и превођено на многе језике у
свијету.
Нема коментара:
Постави коментар